luni, 21 ianuarie 2013

Pe ce criterii ma pot baza pentru a alege o stimulare adecvata?

               

Existenta unei stimulari adecvate este importanta pentru ca lipsa ei poate incetini dezvoltarea bebelusului dumneavoastra.
Cu cat sugarii sunt tinuti in brate,,leganati sau atinsi mai mult in primele  sase luni de viata, cu atat vor fi mai bune realizarile lor in plan intelectual, incluzand capacitatea lor de orientare in spatiu, memoria, usurinta in exprimarea verbala si coeficientul de inteligenta.
Din clipa in care bebelusii incep sa manevreze lucruri, cercetatorii au constatat ca existenta in casa a unei varietati de obiecte de joaca influenteaza de asemenea favorabil dezvoltarea aptitudinilor cognitive.
Alegerea jucariilor adecvate vi se poate parea o sarcina coplesitoare.Ea este extrem de simpla si nu necesita cunostinte de dezvoltare a copilului, pentru ca cel mai bun lucru pe care-l puteti face este sa va indice cam ce-ar vrea el sa faca.
Dumneavoastra  nu trebuie decat sa va urmariti cu atentie copilul, deoarece acesta va va arata ce este pregatit sa faca. Daca nu va avea nimic de invatat de la o jucarie, o va ignora.Daca este insa pregatit pentru o anumita jucarie si poate invata ceva de la ea potrivit stadiului sau de dezvoltare, va fi greu sa-l opriti sa se joace cu ea.
Acelasi lucru este valabil si-n cazul jocurilor sau activitatilor.
Nevoia de stimulare seamana cu un fel de foame fizica si, la fel ca in cazul mancarii, bebelusii par a sti ce jucarii sau activitati sunt potrivite intr-un anumit moment. Asadar,singurul indrumator de nadejde in privinta stimularii este bebelusul dumneavoastra.
Exista un importat principiu al invatarii pe care-l puteti folosi in alegerea stimularii adecvate pentru bebelusul dumneavoastra: invatarea se produce atunci cand oamenii pot lega informatiile noi de un lucru cu care sunt deja familiarizati.
Sa presupunem ca bebelusul dumneavoastra stie deja cum sa scuture o jucarie care zornaie, iar dumneavoastra ii dati un mic recipiente cu niste boabe uscate in el.
Cand il scutura si ii aude zornaitul, bebelusul isi va da seama ca acea jucarie noua se aseamana cu cea veche deoarece produce un sunet atunci cand o scutura.Acest lucru il va multumi pentru ca va putea “sa inteleaga” si sa faca legatura cu noul obiect: “Iata ceva ce inteleg. Ii pricep rostul. Stiu ce sa fac cu el.Bebelusul va invata ca vechea lui jucarie nu este singurul obiect de pe lume care scoate un sunet si ca obiecte diferite scot sunete diferite.
Cunostintele  sale despre lume vor spori astfel putin cate putin.
Activitatile cotidiene de ingrijire care se desfasoara intr-o gospodarie obisnuita inglobeaza intrega stimulare necesara inceperii procesului de dezvoltare a majoritatii aspectelor inteligentei practice in primii doi ani de viata, cu conditia ca bebelusul dumneavoastra sa aiba acces la o varietate de obiecte si experiente.
Pe langa jucariile adecvate, capacitatea intelectuala se dezvolta mai bine atunci cad bebelusilor li se ofera libertate de miscare si posibilitati de a explora.
Curiozitatea si tedinta naturala a bebelusului de  a explora vor fi descurajate si diminuate daca acesta va fi tiut intr-un tarc.Unele notiuni importante isi au origina in miscarile spontane ale bebelusului.Dintre acestea fac parte notiunile de distanta, viteza, timp, precum si notiui spatiale precum folosirea unor cai alternative de atingere a unui obiectiv.
Bebelusii care pot sa se tarasca nestingherit pe o suprafata mare pot experimenta o stimulare preceptúala mai variata,cu mar fi perceperea modului in care se schimba sunetul pe masura ce se departeaza de acesta sau privirea unei mese din unghiuri diferite.Astfel, ei vor invata mai multe despre humea materiala decat bebelusii tinuti in tarcuri.
Deoarece sugarii si copiii mici invata cel mai bine prin miscare si activitati care presupun implicare activa, televizorul si casetele video sunt forme inadecvate de stimulare.

Aletha Solter –Bebelusul meu intelege tot, Editura Cosmos

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu